Kontakt

Zdravi zglobovi za poboljšan kvalitet života

Struktura zglobova

Zglob je pokretna veza između dvije kosti. Svaka kost ima dva različito oblikovana završetka. Glava zgloba jedne kosti savršeno se uklapa u zglobnu šupljinu susjedne kosti. Zglobna glava i zglobna šupljina prekrivene su hrskavicom. Cijeli zglob okružen je zglobnom kapsulom.

Sinovijalna tekućina se formira unutar zglobne kapsule i raspršuje se kao viskozni lubrikant između zglobne glave i zglobne šupljine. Sinovijalna tekućina se konstantno regenerira i prenosi hranjive tvari do hrskavice. Ligamenti daju potrebnu stabilnost zglobnoj kapsuli. Cjelokupni lokomotorni sistem uključuje i mišiće, koji pomoću tetiva povezuju susjedne kosti.

Uloge zglobne hrskavice

Zglobna hrskavica prekriva zglobne površine kostiju i posjeduje izrazito glatku i otpornu površinu. Sama hrskavica posjeduje stratifikovanu strukturu i predstavlja porozno, za tečnost propustljivo sredstvo

Zdrava zglobna hrskavica je neophodna za dobru funkciju zglobova. Ima važnu mehaničku ulogu da omogući slobodnu pokretljivost zglobova, absorbciju sile utjecaja i smanjenje trenja na površinama zglobova.

Iako je debela samo nekoliko milimetara, ima iznenađujući kapacitet za absorbciju mehaničkog napora i raspodjelu težine. Osim toga, prekriva zglobove sa glatkom površinom tako da kosti mogu da klize jedne pored drugih, bez previše trenja.

Zglobna kapsula

Zglobna kapsula se sastoji iz dva dijela. Unutrašnji sloj se sastoji od labavog vezivnog tkiva, a vanjski sloj od zategnutog kolagenskog vezivnog tkiva. Zglobna kapsula je pokrivena tankim, bijelim, sjajnim slojem, koji često može biti tanji od jednog milimetra. Uloga zglobne kapsule uključuje i proizvodnju sinovijalne tečnosti. Primarna funkcija mu je nutritivna podrška zglobne hrskavice. Osim toga, služi za “podmazivanje” zgloba. Zglobna kapsula sa svojim brojnim receptorima snabdijeva nervni sistem sa informacijama o položaju i kretanju zgloba. Ligamenti i mišiće (i/ili tenzori kapsule) daju stabilnost zglobnoj kapsuli.

Sinovijalna tečnost, također zvana “sinovija”

“Sinovija” se obično nalazi u zglobu. Vrlo je viskozna i smještena je kao osjetljivi film između zglobnih površina. Veoma male količine sinovije se obično nalaze u zdravom zglobu: u koljenu na primjer, približno 0,5 – 2 ml.

Uzroci trošenja zglobova

Zglob je savršeno konstruisan da se trošenje ne javlja vrlo brzo. Tzv. trošenje zgloba (“artroza”) često pogaća starije osobe, što nije neizbježna manifestacija starosti. Često govorimo o trošenju zglobova, ali u većini slučajeva uzrok tome je slabost hrskavice.

Slabost se često javlja kao rezultat loše ishrane i nedovoljnog snabdijevanja hrskavice hranjivim materijama; mehanički napon također igra ulogu. 

Bez interakcije susjednih ćelija

Ekstremno glatka porvšina hrskavice može postati gruba i napuknuta. Ovo je često osnovni uzrok degradacije hrskavice. Snabdijevanje hrskavice hranjivim materijama je tada narušeno i ćelije postaju odvojene u želatinoznoj tvari hrskavice. Zbog toga nemaju direktan kontakt sa svojim susjednim ćelijama te stoga ne dobijaju nikakve informacije kada se u hrskavici dođe do manjeg oštećenja. Za razliku od drugih tkiva, manji nedostaci se ne mogu odmah otkloniti kroz interakciju nekoliko ćelija.

Oštećenje hrskavice

Kada je hrskavica oštećena, na primjer zbog prenaprezanja ili bolesti, više ne može ispuniti svoje funkcije.

Slobodna pokretljivost zgloba je narušena, sile koje djeluju na zglob (npr. tvrdi udarci) se više ne mogu ublažiti tako dobro, a trenje na površinama zgloba se povećava.

Male čestice hrskavice mogu napuknuti, npr., uslijed jakog udarca i ući u zglobnu šupljinu.

Iritacija unutrašnje kože zbog rascjepa može izazvati upalu. Enzimi koji se formiraju u tom trenutku moraju da rastvaraju prodiruće čestice hrskavice. Istovremeni kontakt sa zdravom hrskavicom također može imati štetan efekat, čime se intenzivira reakcija inflamacije, što na kraju može dodatno oštetiti funkciju zgloba.

Uzroci koji izazivaju povrede hrskavice

Razni faktori mogu imati uticaj na razvoj povreda hrskavice:

  • Prenaprezanje zglobovazbog viška težine ili oštećenja usljed rada ili sporta, lošeg držanja, kao i urođenih ili stečenih defektnih položaja, na primjer, kukova.
  • Nedostatak kontrole opterećenja zglobova, npr. u slučaju spastične paralize, također može dovesti do preopterećenja zglobova.
  • Bolesti kao što su artritis ili giht mogu oštetiti hrskavicu.
  • Poremećaji metabolizmamogu dovesti do nedostatka u proizvodnji glukozaminskih glikana, koji su od suštinskog značaja za očuvanje zdravlja zglobova i regeneracije.
  • Hirurške intervencije i zglobne lezije također povećavaju rizik od oštećenja hrskavice.
  • Određena podložnost trošenja zglobova može također imati nasljedne uzroke.

Hranjiva materija glukozamin – Šta je glukozamin?

Glukozamin je nutrijent koji tijelo treba kako bi izgradilo strukturne komponente i ima ulogu u metabolizmu hrskavice, a samim tim i u metabolizmu hrskavice zgloba.

Odnosi se na posebne proteinske strukture nazvane amino šećeri. Glucosamine is needed for the formation of these so-called glucosamine glycans. Glukozamin je neophodan za stvaranje tzv. glukozaminskih glikana. Kao komponenta zglobne hrskavice imaju osnovnu funkciju u održavanju zdravlja i regeneraciji zglobova. Naše tijelo proizvodi određenu količinu glukozamina. Sposobnost proizvodnje dovoljnih količina glukozamina usporava sa godinama. Dnevna ishrana također sadrži glukozamin, ali u malim količinama. Međutim, postoje neke indikacije da mnogi ljudi mogu imati veću potrebu za glukozaminom za održavanje i izgradnju zaliha glukozamina u tijelu.

Koja je uloga glukozamina?

Adekvatna količina glukozamina u tijelu je od velike važnosti za proizvodnju hranljivih materija koje stimulišu stvaranje sinovijalne tečnosti – tečnost koja podmazuje hrskavicu i održava zdrave zglobove. Glukozamin ima poseban efekat na sinoviju, zgušnjava i povećava njenu elastičnost.

Snabdijeva hrskavicu hranjivim materijama i stimuliše regeneraciju oštećenog tkiva hrskavice.
Sinovija može ponovo vršiti zaštitnu funkciju tako da nema više trenja između krajeva kostiju.

Bez dovoljno glukozamina, hrskavica u nosivim zglobovima ne može ispuniti svoje zadatke. Hrskavica potom postane tvrda i formira koštane izdanke, deformisane zglobove i ograničeno kretanje zglobova.

Glukozamin se smatra hranljivim jer je prisutan u organizmu i može se naći u našoj svakodnevnoj ishrani.

Doppelherz kapsule za zglobove sa glukozaminom – esencijalni vitamini za zdrave ćelije

Glukozamin se na odgovarajući način podržava kombinovanjem sa vitaminom C i E, kao i sa elementima u tragovima cinka i selena. Tijelu je potreban vitamin C, između ostalog, za metabolizam hrskavice i za izgradnju koštane matrice, jer je uključen u različite metaboličke procese koji održavaju kosti i potporna tkiva. Zajedno sa vitaminom E i elementima tragova cinkom i selenom, vitamin C također unapređuje zdravlje ćelija – uključujući ćelije hrskavice – i daje poticaj odbrambenim mehanizmima tijela.

Doppelherz sistem Joint 700 – Ova zanimljiva kombinacija daje dodatnu fleksibilnost

Svaka kapsula Doppelherz® sistem JOINT 700 sadrži 700 mg glukozamin sulfata + 150 mg kondroitin sulfata u kombinaciji sa važnim esencijalnim supstancama. Zbog toga se ovaj dodatak ishrani preporučuje starijim osobama, ali i mlađim čije su kosti i zglobovi podložni znatnom trošenju i naporu prilikom sporta ili fizički zahtjevnog posla.

Kako možete preduzeti mjere predostrožnosti? – Savjeti koji ćevam pomoći da jedete pravu hranu i zaštitite vaše zglobove

Zdrava ishrana
Da bi sačuvali vaše zglobove zdravim, ishrana i stil života su od krucijalne važnosti. Dakle, pušenje treba izbjegavati jer smanjuje snabdjevanje kiseonikom općenito, a također i na hrskavicu i zglobnu kapsulu. Uravnotežena ishrana sa proizvodima od cjelog zrna i puno svježeg voća i povrća ima pozitivne efekte.

Vitamini C i E, kao i selen, predstavljaju dobar dodatak za borbu protiv slobodnih radikala. Kalcijum i vitamin D su veoma važni za jačanje kostiju.

Pored toga, posebni dodaci ishrani koji sadrže glukozamin mogu doprinijeti očuvanju zglobova.

Višak težine
Tegobe i trošenje zglobova, javljaju se češće kof ljudi sa prekomjernom težinom nego kod ljudi sa normalnom težinom. Kad je tjelesna težina prevelika, zglobovi se puno brže troše zbog dodatnog napora nego kod ljudi sa normalnom težinom. Dakle, višak težine je pogodan za razvoj artroze i stavlja pritisak na zglobove u slučajevima već postojećeg problema sa zglobovima.

Prije svega, ovdje se preporučuje smanjenje težine. Gubitak težine i / ili održavanje normalne težine je odlična zaštita zglobova. Potreba za energijom se značajno smanjuje starenjem, pa je smanjenje težine i / ili održavanje normalne težine moguće samo ako se jede manje i / ili se više kreće.

Bavljenje sportom može pomoći u smanjenju tjelesne težine. Međutim, bavljenje sportom na pogrešan način može predstavljati faktor rizika za probleme sa zglobovima. Ako niste obučeni i želite se dovesti u formu, u tom slučaju potražite medicinski savjet.

Briga o zglobovima
Važno je zaštititi zglobove od teških i jednostranih naprezanja. To se odnosi na zglobove koji su već oštećeni, ali je također i preventivna mjera. Neophodno je izbjegavati bilo kakvu vrstu boli.

U svakodnevnoj rutini postoji mnogo prilika da pridonese zaštiti zglobova:

  • Nemojte sjediti satima / nemojte biti u krutom položaju; Umjesto toga, češće promijenite položaj, ustajte povremeno, prošetajte, istegnite se…
  • Obratite pažnju na ispravne radne visine na poslu i kod kuće.
  • Izbjegavajte velika opterećenja, npr. distribuirajte vrećive iz kupovine jednako u obje ruke.
  • Pri dizanju predmeta savijte koljena i podignite teret što bliže tijelu.
  • Koristite vioko kvalitetan, srednje tvrd madrac koji podržava prirodan oblik kičme.
  • Potražite kvalitetnu obuću: udobnu za noge i sa mekanim đonom.
  • Zaključak: izbjegavajte po svaku cijenu sve što izaziva napetost ili čak bol! Međutim: za zglobove koji su posebno osetljivi također je potrebno kretanje!

Preporučene vrste sportova i kretanja

Kretanje poboljšava podmazivanje zglobova
Šta se dešava u zglobu tokom sporta? Pozitivni efekat se prvenstveno pripisuje činjenici da umjereno kretanje povećava formiranje snovije.

Sinovija je naročito važna za hranjenje hrskavice i glatko klizanje zglobnih površina jedna na drugu. Osim toga, mišići i ligamenti koji upravljaju zglobom su ojačani i stoga se zglob stabilizuje. Jaki mišići i ligamenti podržavaju zglob i sprečavaju nepotrebne udarce i mikro-povrede na hrskavici.

Prema tome, zglobovima je potrebna fizička aktivnost kako bi se ostali pokretni što je moguće više i da bi se bolje hranila zglobna hrskavica.
U slučaju problema sa zglobovima, prvo treba obaviti temeljito ispitivanje, nakon čega slijede, ako je potrebno, sportske konsultacije.

Koja vrsta sporta najviše odgovara pri problemima sa zglobovima?
Prednost imaju one vrste sportova koje mobilizuju zglobove na blagi način i bez velikog napora. Sve vrste pokreta koji se mogu učiniti glatko i bez velikih napora su nježni za zglobove.

Ukratko: puno kretanja – bez napora.

Tvrdi podovi, nagle promjene u sekvenci kretanja, kao i vrste sportova koji uključuju naglo pokretanje i zaustavljanje treba izbjegavati. Plivanje i Aqua Jogging su posebno pogodne vrste sportova. Druge vrste sportova koje su nježne za zglobove su i biciklizam, cross-country skijanje ili lagana gimnastika. Također, popularni sportovi i / ili nordijsko hodanje (brzo hodanje s štapovima za planinarenje), egzotični sportovi poput Tai Chi (kineski boks sa sjenkom) ili joga povećavaju pokretljivost zglobova i ojačavaju mišiće.

Aqua Jogging i plivanje
Zglobovi ne moraju nositi tjelesnu težinu u vodi, jer tjelo “pluta”. To je veliko olakšanje za zglobove. U Aqua Joggingu, vežbe za jačanje mišića koje ne zatežu zglobove i cirkulaciju, rade se u vodi. Što se tiče stilova plivanja, poželjno je kraul i leđno, međutim, prsno plivanje ima nepovoljan uticaj na mišiće vrata i trupa zbog “šupljih leđa”.

Nordijsko hodanje
Hodanje je nježna, ali izuzetno efikasna, zdrava vrsta sporta za treniranje cijelog tijela.

Ovim sportom se može baviti svako, kao polazna tačka za početnike i pretile osobe ili kao novu vrstu sporta za starije osobe, ali i sportisti / sportistkinje orijentisane na performanse se sve više mogu naći među šetačima. Za početak hodanja skoro ništa nije potrebno osim kvalitetnih patika za hodanje ili jogging.

Nordijsko hodanje (brzo hodanje sa štapovima za planinarenje) postaje sve popularnije, jer lagana šetnja na prijatan način vodi ka većoj pokretljivosti, snazi i izdržljivosti. Posebno je pogodno za one koji pri hodanju imaju problema sa zglobovima. Zato što koristeći pravilno štapove, tjelesna težina se zapravo raspoređuje sa dvije na četiri noge, a ova distribucija je ogromno olakšanje za zglobove.

Nordijskim hodanjem možete koristiti 90% vaših mišića, tj. oko 600, pored kojih možete sagoriti i do 400 kalorija na sat. Prema tome, to je također idealan način za smanjenje prekomjerne težine.

Bavljenje sportom uprkos bolovima?
Hrskavica koja štiti kosti može biti zaštićena od “gladovanja” i degradacije samo pomoću tjelesnih vježbi. Prema tome, kretanje zglobova je veoma važno. Međutim, da bi se spriječio bol, zglob se treba pomjerati bez napora, ako je moguće; to znači kružni i klizni pokreti bez mnogo napora. Zglob se također može pripremiti za vježbu, npr. primjenom vrućih kompresija.

Izbjegavajte kretanje kad…
… zglob je intenzivno crven ili otečen ili je bol suviše ozbiljna. U tim slučajevima zglob treba odmarati dok se upala ne povuče. Hladne kompresije ili odgovarajući lijekovi mogu ublažiti upalu.

Iznenadni bol u zglobu nepoznatog porijekla treba u svakom slučaju prijaviti doktoru i sa njim se konsultovati.